fredag 20 augusti 2010

Humble is my middle name...

Idag har jag varit riktigt flitig. Nästan skrämmande flitig. Mitt manus har blivit minst 50 sidor lättare!! Jag började på dryga 400 sidor, och nu efter hårt redigerande och dessutom lite tillägg av nya scener, så är jag uppe (eller nere, vilket man vill) i 350! Här kan man snacka "kill your darlings" på hög nivå. Jag har lusläst manuset idag och varit väldigt kritisk. Håller det? => Ok, får stanna. Håller inte? => Delete.

Jag har tänkt att med mitt manus introducera en ny bok-genre i Sverige (det är mitt ödmjuka mål i alla fall), och för att manuset ska passa in i den genren så måste jag vara hård och ta bort onödiga och trista passager och kapitel som egentligen inte tillför något. Vilken genre det är? Näpp, sorry folks. Tänker inte säga något om det än. Jag berättar mer när (inte om, utan när) det börjar dra ihop sig för release.

Som sagt; Humble is my middle name... Hehe...

3 kommentarer:

Annika sa...

Wow! 50 sidor strukna! Jag är grymt imponerad. Men visst är det svårt att veta hur mycket det går att ta bort? Man känner ju själv sin historia mycket bättre än läsaren. Ibland är jag rädd för att jag litar för mycket på den framtida läsaren, men förmodligen är den risken bättre att ta än att riskera att ha med en massa blaj.
Nu ser jag väldigt mycket fram emot releasen för att få veta vilken den nya genren är! Nyfiken ... :-)

Anneli Stålberg sa...

Så superspännande! Hoppas att du snart är färdig så att man får läsa din bok och få veta vad den där nya genren är :)
Kram!

Ninas skrivarlya sa...

Annika: 50 sidor... jo, it was a hard work, but someone´s gotta do it. :) Ibland undrar jag om jag har tagit bort för mycket, men när jag läser vissa passager så känner jag att de inte håller måttet, då är det lika bra att deleta på en gång istället för att lektören ska gnälla på det senare. Hihi... Visst sade jag att jag är ödmjuk?!

Anneli: Jodå, en dag så ska det komma ut. En dag...