tisdag 23 november 2010

Åter till vardagen

Va? Har jag varit på Häringe slott i helgen? Det känns helt overkligt, orealistiskt, konstigt, avlägset... Det är bara ett par dagar sedan, men det känns som det var för länge, länge sedan jag var där. Vilken skum känsla. Jag ska se om jag kan få med mig någon som kan följa med till nästa readtreat, för jag vill verkligen åka igen.

Men nu är det dags att återvända till vardagen igen. Åter till plugg och uppsats-skrivande, lektionsplanering och dito genomförande.

Hej vardag, nu är det du och jag igen.

8 kommentarer:

Annelie sa...

Ja, usch. Jag sitter här och försöker komma någon vart med min uppsats, men det går trögt. Önskar det var lika lätt att skriva uppsatstext som fiktion.

Ninas skrivarlya sa...

Annelie: mmm... förstår precis vad du menar... Fy attans vad trögt det går. Tankarna bara flyger iväg till andra saker man hellre vill skriva om. :)

Perny sa...

Uppsatsen har jag att se fram emot och det måste jag säga, om det nu är lättare att skriva fiktion än uppsats, så är det mycket lättare att skriva uppsats än att tentaplugga :D

Ninas skrivarlya sa...

Perny: Som tur är (?) så har jag inga tentor. Jag har "bara" en sjuh*lsikes massa uppsatser/skriftliga uppgifter att göra istället. Av två onda ting vet jag inte egentligen vad som är värst, tentor eller uppsatser...

Annelie sa...

Jag föredrar nog ändå tentaplugg. Kort, intensivt, överskådligt.

Ninas skrivarlya sa...

Annelie: Kände inte igen dig när du bytt bild! :D

Skriftliga uppgifter har ju också en deadline, och det är så galet skönt att vara där. Uppsatsen inlämnad på datorn. Klick och så är det klart. :)

Annelie sa...

Sorry, kände att det var dags för lite ombyte :-)

Perny sa...

Jag är inte den som lär mig saker genom att banka in det snabbt i huvudet. Jag lär mig genom att vända vrida och skriva om det vilket gör hemtentor, skriftliga arbeten och uppsatser till min melodi. Jag har ju dessutom en sådan som väntar runt hörnet som jag kommer ha två veckor på mig, (ungefär) att skriva, efter att tentan är klar. Men det är en a-uppsats så det ska nog gå vägen.

I psykologin sa vår lärare att just tentaplugg är det sämsta inlärningstekniken och att hemtenta är bättre just för att det är ett bättre sätt för djupinlärning. Han förklarade även att vi hade ett extremt dåligt minne. Kursen avslutades med en ganska stor tenta, jag frågade om han skulle ha överseende med vårt dåliga minne när han rättade tentorna. Det lovade hand dyrt och heligt... att inte ha. :D