lördag 18 december 2010

Karaktärer som inte visar sig




Ibland är det bara så ohyggligt svårt att hitta på en karaktär. Varför är det så? Är det något/någon som vill säga mig något genom detta? Att han/hon inte vill visa sig fullt ut för mig, betyder det att han/hon inte vill bli nedtecknad? Varför det? Många frågor blir det och jag hittar inget riktigt svar.

Jag tänkte börja med min Semictävlings-novell och handlingen har jag helt klar för mig, men inte min huvudkaraktär. Det är en hon, så mycket vet jag, men inget mer. Hon vill inte avslöja sitt namn och hon vill inte visa hur hon ser ut, hur hon tänker osv. Vill hon inte vara med i den här novellen? Troligen inte. En som däremot syns tydligt är en karaktär som jag har i ett deckarprojekt som jag testskriver. Det känns som hon vill vara med i den här novellen också, men det kommer att kännas lite konstigt att hon ska vara med där också. Å andra sidan så kan det bli ett naturligt avstamp genom att introducera henne i den här novellen och sedan gå vidare till en roman.

Jag ska fundera lite till på hur jag ska göra.

Hur hade ni tänkt/gjort när en karaktär som ni inte alls tänkt er ha med dyker upp och vill vara med i ett helt annat skrivprojekt än ni tänkt er?

2 kommentarer:

Miranda sa...

Jag råkade ut för det när jag började en historisk roman. Plötsligt dök det upp en karaktär som var på tvären hela tiden. Inte ville hon vara där inte! Till sist gav jag upp och skrev in henne i en annan roman som var helt annorlunda. Men som jag slet med den boken... Det var helkonstigt att något på låtsas har sådan kraft? Som om det vore riktiga personer. Så gjorde jag när detta hände mig. Ska bli spännande att se hur du väljer att göra och hur det blir för dig.

www.malinrocaahlgren.com sa...

Plocka en person fran verkligheten som du ogillar. Det gjorde jag o da var det jättelätt att skriva helt plötsligt om henne. Min mördersaka allts`.