måndag 31 januari 2011

Min dotter - min tuffaste kritiker... ;)

Finaste gumman på Malta, påsken -10.

Min dotter läste igenom mina bilderboksmanus igår innan jag printade ut dem, och jag fick en massa bassning på min akilleshäl som jag skrivit om tidigare - kommateringen!

"Ska det inte vara ett komma där, mamma?" fick jag höra flera gånger. Hrrrm... jo det ska det nog. Ähum. Skämmes på dig mamma...

"Jag tycker det låter bättre om du ändrar det där ordet till det här istället." Hm. Ja det har du rätt i, det låter bättre.

Jag är lite språkpolis, men min dotter är ännu värre än jag, hihi. Det är så bra (och så viktigt i processen att få till ett bra manus) att ha någon som kan läsa igenom och kommentera eftersom man själv blir så blind för sitt eget manus och då ser jag inte längre att det saknas ett komma här eller att det där ordet kanske låter fel.

Så varför ska jag lägga ut en massa pengar på en lektör när jag har min dotter?! ;) Vad månde bliva av henne?!

7 kommentarer:

Ebba Range sa...

Duktig tjej du har o att hon säger till där hon tycker det svajar:-)

Ninas skrivarlya sa...

Ebba: Ja hon har ju samma längtan och förhoppningar som jag att jag ska få något utgivet. :)

Maria E. sa...

Kritiker som vågar säga vad de tycker är guld värda! Men det kan vara bra att ha ett par stycken som kompletterar varandra (det är min erfarenhet).
Din dotter låter hur som helst väldigt insiktsfull:).
Kram

www.malinrocaahlgren.com sa...

Oj, vilken stor dotter du har? ! :O
Snällt av henne. Jag är också ibland sämre på svenska än min utländska man, det du!

Ninas skrivarlya sa...

Maria: Absolut, det är jätteviktigt att ha flera som ger sina omdömen. Alla ser olika och hittar olika saker, så det räcker inte med en.

Malin: Ja hon är stor, 14 år! Det är ju en tillgång att ha någon som är bättre än en själv på språket man själv talar. Hihi! ;)

caroline sa...

Ah...jag ska snart testa mitt barnboksmanus på killarna. Fast eftersom min barnbok riktar sig till åldern 4-6 och de är 8 och 10 så finns det viss risk att de tycker att den är helfånig, ha, ha...hade nästan varit bättre om de varit snäppet äldre. Men kul ska det bli...! Lycka till med barnboksmanuset, jag fortsätter att fila lite till på mitt! Bara lite, lite, lite till....

Ninas skrivarlya sa...

Caroline: Jag tror att de kommer att gilla ditt manus ändå. Hur det än är, barn är alltid barn och de gillar sagor, även om det kanske är för mindre barn. Det tror jag i alla fall. :) Särskilt om det är mammas saga... ;)))