onsdag 9 februari 2011

Morgongåvan av Susanne Boll


Sidor: 195

Förlag: Vulkan

Handling: Nathalie är en attraktiv, rödhårig soulsångerska med aptit på livet, men ändå saknar hon något. En man och trygghet.

Jonas är en trasig själ som ändå försöker upprätthålla ett normalt liv med ett arbete på en bank. Han har många, plågsamma minnen i bagaget som han försöker förtränga. Dock kommer en röst och påminner honom då och då om hans uselhet. Han håller som bäst på med att förbereda sitt hem för den kvinna som han har bestämt att han ska leva ihop med och gör allt han kan för att hon ska kunna trivas.

Problemet är att hon inte vet om att hon är hans tilltänkta...

Mitt omdöme: Det här är en spänningsroman, och absolut att den var spännande! Jag sträckläste från sidan 40-någonting tills den var slut. Jag var bara tvungen att se vad som hände i slutet, trots att jag var jättetrött och det var sent på kvällen. En väldigt oväntad vändning på slutet gjorde att den blev mer intressant. Susanne är leg. psykolog och det märks. Jonas blir mer trovärdig som karaktär eftersom hon har en viss kunskap om psykiskt trasiga människor som jag inte har. Boken är lättläst och eftersom den innehåller relativt korta meningar så drivs den framåt snabbare.

Dock får jag medge att det finns några stavfel och vissa "darling-ord" som upprepas ofta, och det tillsammans med att jag i några ögonblick tänkte "varför gör hon/de inte så här", drar ner betyget en aning.

Absolut läsvärd!!

Betyg: 4 av 5

3 kommentarer:

Agneta sa...

Stavfel får bara inte förekomma i en roman! Du hakade upp dig på vissa ord alltså ... du vill inte läsa min text möjligtvis?! För jag misstänker att jag har en massa darlings i min text som måste dödas. Och så har jag en massa andra saker att jobba på. Som att få handlingen att gå framåt. Att få trovärdiga karaktärer och intriger och så vidare och så vidare. =)

Susanne B sa...

Kul! Tack :-)

Ninas skrivarlya sa...

stort och smått: Oj! Vilket hedersuppdrag att läsa ditt manus! MEN! 2 saker bara. 1) Det beror på hur långt det är eftersom jag har så mycket plugg att ta tag i. 2) Jag är bara en helt vanlig skrivaraspirant så jag är inte så bra på att bedöma trovärdiga karaktärer, få driv i handling och sådant. Däremot är jag bra på att se skrivfel och darlings...

Susanne: Det är jag som ska tacka. :)