torsdag 24 februari 2011

Ordning och reda nu

Efter ett tips från Simona så har jag nu köpt och skapat en egen pärm där jag förvarar min research och lite inspirationsbilder. Till mitt förra manus hade jag bara en diger länklista i datorn, plus lite klotter nedskrivet på ett papper (som försvann med jämna mellanrum) och lite smålappar med klotter på. Jag hade svårt att få en ordentlig översikt, men nu håller jag ordning på researchen. Ordning och reda, löning på fredag. Imorgon alltså! Jiihaa! Jag har dessutom varit så duktig och gjort en översikt över mina karaktärer med stamträd, födelsedatum (och dödsdatum om det behövs) för att hålla ordning på dem. Dessa sitter nu i PÄRMEN!
Visst är den fin?

Här är en inspirationsbild som jag hittade på Historiska museet. Det andas 1700-tal... Lovely.

7 kommentarer:

Ebba Range sa...

Duktig - vad fint:-) Jag har oxå pärmar - tomma! Jag fixar inte det där fast jag förutsatt mig det. Men jag har slutat med små notiser på lappar som hamnar överallt. Nu skriver jag allt i ett block och sätter in gula lappar i samma block. Alltid nåt. Din pärm är vacker:-)

Linda sa...

Det mönstret är så snyggt. :)
Jag har ett spiralblock med samma mönster; Min Dagbok!
Verkligen snygga saker på Åhlens.

nillas liv på pinnen sa...

Roligt det verkar att skriva om ett annat sekel. Jag skulle aldrig våga, dock, vet för lite om det.
Har precis läst Elizabeth George's skrivarbok. Hon trycker mycket på att man ska veta typ allt om sina karaktärer innan man sätter i gång och skriver. Det gjorde inte jag men det är nog bra att hålla lite reda på dem.

Anonym sa...

Fin. Hjälper det dig tycker du?

Maria E. sa...

Oj, så organiserad du är:). Själv har jag bara länkar sparade i favoriter på datorn och stödordskludd på lappar från research. Karaktärerna finns i mitt huvud när jag börjar skriva och vissa tillkommer under skrivandets gång. Jag kan inte vara så där strukturerad för då känner jag mig låst och tycker att det är tråkigt att skriva.

George har många bra synpunkter, men i slutändan finns det ändå inget universalkoncept att följa. Man utvecklar sin egen unika teknik. Det är väl när det känns problematiskt som man får tänka om. Så ser jag på det.
Kram!

Åsa Hellberg sa...

Vad bra om det hjälpte dig.

Ninas skrivarlya sa...

Ebba: Tack. :) Jag ska i alla fall se om det här funkar för mig. Det är ju ett nytt tänk för mig, så det återstår att se om jag går tillbaka till löslapps-systemet igen... :)

Linda: Ja visst är det underbart! Me like! :)

nilla: Jag håller på att läsa den boken, men jag vet sedan tidigare att man ska känna sina karaktärer. Jag kanske inte känner dem fullt ut ännu, de överraskar mig lite då och då. ;) Det är jättespännande att skriva om en annan tid. Det kräver lite research förstås, men det är jättekul.

Malin: Ja än så länge i alla fall. Men vi får se, jag har inte hunnit använda den så mycket ännu och den ekar ganska tomt tills vidare...

Maria: Jag gjorde precis som du tidigare, och det gjorde mig frustrerad att ha så dålig koll. Därför gjorde jag så här istället. Man måste testa olika sätt så får man se vilket som fungerar bäst. :) Kram

Åsa: Ja jag hoppas att det ska göra det. Än så länge känns det bra. :)