söndag 29 januari 2012

Söndag

Vilken härlig dag det har varit idag. På förmiddagen var jag sådär härligt ytlig och fixade mina naglar. Så skönt eftersom de började bli lite långa.


När jag kom hem så gick vi iväg till pulkabacken och åkte lite pulka och snowracer med sonen. Det var ju ett underbart väder idag med strålande sol, någon minusgrad och vindstilla så det var ju perfekt att vara ute. Dessvärre var det en flicka som råkade riktigt illa ut just när vi skulle gå. Hon åkte med sin äldre syster på en pulka och brakade rakt in i ett staket. Det där vrålet sedan fick håret att resa på sig på hela kroppen... Hon hade jätteont i benet och bara skrek och skrek efter mamma. En annan mamma som stod bredvid hjälpte flickan att ringa till sin mamma samtidigt som andra föräldrar som var i närheten tröstade flickan och hennes syster. När vi gick så såg vi mamman komma springande. Usch så hemskt. Hoppas hon inte bröt benet bara. Det såg otäckt ut, och det där skriket... Huga!


Nu har vi njutit av en god middag med gratinerad hummer till förrätt och thailändsk fiskgryta till huvudrätt, och snart är det dags att sova.


Ett smolk i glädjebägaren är att idag skulle mamma ha fyllt 75 år om hon hade levt. Det känns tungt att tänka på att vi skulle ha suttit i hennes lägenhet och fikat gott och ätit gott, hon skulle ha njutit av att ha sina barnbarn kring sig... Men nu blev det inte så. Jag väljer att tänka att hon sitter på en strand i sitt älskade Spanien. Där njuter hon av vågornas brus och gräver ner tårna i den varma sanden. Hon dricker sangria och äter en spansk efterrätt som heter Tocino de cielo (som är som brylepudding ungefär). Hon njuter av tillvaron trots allt... Så vill jag tänka på henne istället. Det gör min sorg mer hanterbar. Men, livet går vidare...
Tocino de cielo




Har ni haft en trevlig helg?

3 kommentarer:

Andra intryck sa...

Åh vilken god mat! Och härlig dag, förutom den lilla flickan som gjorde sig illa.
Tänker på din mamma och hoppas att hon bor i sitt Spanien.

Ebba Range sa...

Ja, min helg har varit till största belåtenhet.

Stackars den lilla flickan. Aj!

Din mamma har det nog bra nu - det är nog värre för dig. Om det hjälper att tänka som du gör så gör det.
Den där desserten - mm... vad den ser god ut:)

Vad FINT det är här på bloggen - jättefräscht!

Kram

Ninas skrivarlya sa...

Andra intryck: Tack, det hoppas jag med! :)

Ebba: Tack för dina fina ord, de värmer (som vanligt). :)
Kram!