måndag 28 maj 2012

Vuxenpoäng...

Har suttit under kvällen och gått igenom mina fonder på PPM, och sett att de inte gått så jättebra sedan sist jag kollade (alldeles nyligen några månader sedan några år sedan...), så jag fick sätta mig in i det där med olika fonder igen. Nåja, vad gör man inte för att försöka få ut några stackars kronor mer. Särskilt som kvinna. Jag får nästan hälften så mycket i pension som min man! För att jag har studerat och varit hemma med två barn. Då straffas jag med att få en minskad pension. Är det rättvist?! Man borde väl kunna lägga energi på det här istället för att diskutera det här tramset kring "hen". DÄR har vi en genusfråga som är viktig, inte huruvida pojkar och flickor ska benämna sig själva som han eller hon eller hen... Nej, nu ska jag inte bli upprörd över det.

Nåväl, det här med PPM ger väl vuxenpoäng va? Va?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med om att pensionfrågan är betydligt viktigare än han, hon, hen.

Anonym sa...

Att ha koll på sina PPM-fonder är klokt. Ett bra tips för att få koll på alla fonder hur de går är på Morningstars hemsida. En svensk oberoende sida som har bra sökfunktioner. Råden är helt gratis dessutom. Har gett mig betydligt högre värde på mina PPM-fonder än om jag struntat i dem!

Ninas skrivarlya sa...

Helena: Skönt att det är fler som tycker så. :)

Carola Strömstedt: Tack å mycket för tipset! Ska genast bli bekant med den sidan. :)

Skrivarstudio ordOide' sa...

Usch...nu får jag ångest. Har urdålig koll och är dessutom egenföretagare- alltså finns det ingen arbetsgivare som betalar någon pension till mig....får nog boka en tid på banken känner jag....urk...

Ninas skrivarlya sa...

Skrivarstudio: Ja det är nog en bra idé kanske. Har egentligen också urdålig koll, men ska försöka skärpa mig!