måndag 6 augusti 2012

Härlig söndag

Efter ytterligare några dagars bloggvila ska jag nu försöka ta tag i bloggen igen. Tjohoo.
Igår hade vi en riktigt härlig dag. Vi åkte iväg till Trosa och fikade lite och kikade på den underbara lilla staden. Vilka hus det är där! Inga foton blev tagna heller därifrån, vi gick bara och tittade. Vi har ju varit där förut, men man blir ändå lika tagen av de vackra husen och den fina miljön. Det är en ljuvlig sommarstad, och förmodligen är det en stad som inte är riktigt lika rolig på vintern...
Mumsig fika i Trosa. Underbar blåbärspaj och cappuccino.

Efter att ha strosat runt i Trosa ett par timmar åkte vi vidare till Tullgarns slott. Vilket ställe! Maj gad! Det där slottet skulle jag kunna tänka mig att bo i. Vatten runt om, rosa slott med guld-dekorationer... That is SO me.
Åh, detta ljuvliga slott! Tyvärr stängt så vi kunde inte gå in och titta.

Blomsterarrangemang framför slottet. Dottern sitter och fotar blommorna i närbild.

Vi gick runt och tog en massa roliga bilder där och tänkte slutligen ta en fika, men då var klockan redan över 5, så fiket hade stängt. Bara att packa ihop och åka iväg. Jag vet att Per Morberg ska bo i något av annexen där vid slottet, men vi lyckades aldrig fundera ut vilket det var. Nu har jag googlat i vilken byggnad han bor, så nästa gång vi åker dit så ska vi kika på hans hus.
Jag leker staty på en stubbe där dottern gjorde en "planking" strax innan...

Moi.

Vi stannade i Södertälje och hittade en mysig restaurant vid en sluss: Wendela Hebbes hus. Där åt jag en halstrad fjällröding med färskpotatis och ett glas vitt vin till. Inte äckligt alls.

En söndag att bevara i hjärtat.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tullgarns slott brukar jag besöka varje sommar och promenera runt i parken och ut mot reningsdammarna. Det är verkligen vackert därute. Morbergs hus ligger på andra sidan häcken om orangeriet.

Ninas skrivarlya sa...

Carola: Tack, då vet jag. Vi gick aldrig mot orangeriet eftersom det var stängt.

Åsa Hellberg sa...

Mm, vad gott med blåbärspaj. Slott intresserar mig inte särskilt mycket. Men paj ...

Ninas skrivarlya sa...

Åsa: Paj är ett stort intresse här också. Särskilt blåbär... Mumma.