tisdag 2 oktober 2012

Att läsa på engelska

Engelskan börjar bli mer och mer naturlig för oss här i Sverige i och med alla tv-serier och filmer, och engelska ord och uttryck integreras i vårt språk så de blir helt naturliga, plus att vi lär oss engelska i skolan från tidig ålder. Generellt sett är vi svenskar bra på engelska. När maken och jag var i Karibien på bröllopsresa umgicks vi med flera amerikanska par, och vi fick mycket beröm för att vår engelska var så bra. Nu hade jag ju den fördelen att jag har pluggat engelska på universitetet och har bott 2 månader i London, så lite finns det ju i bakhuvudet som kommer fram när det behövs. Fast nog är jag rätt ringrostig när jag ska prata engelska igen efter ett långt uppehåll... Dock får jag öva lite nu eftersom vi ska få besök av amerikanska släktingar i jul, och då blir det ju inte så bra att hålla på och staka sig. Hihi. Då är det bra är att jag få öva lite att skriva till henne på engelska på Facebook tills vidare.

Min dotter var på språkresa till London förra sommaren, och det var jättebra för hennes språkutveckling i engelska. Hon var duktig redan innan och låg på MVG, men sedan blev det beyond MVG som hennes lärare sade. Hon läser gärna böcker på engelska, vilket jag tycker är jättebra. Jag är själv rätt dålig på att läsa på engelska, men ska nog ta upp det igen. Jag tappade nog det efter jag slutade läsa engelska på universitetet. Senaste boken jag läste på engelska var nog Harry Potter and the deathly hallows. Egentligen ingen bra bok att läsa på originalspråket eftersom JK Rowling hittade på en massa nya ord som man inte visste om det var ett vedertaget engelskt ord eller om det var påhittat. Det blev lite onödigt komplicerat för mig, även om jag har sett på olika forum att många rekommenderar ovana läsare att börja med HP-böcker om man vill läsa något på engelska.

När jag läser en bok på engelska så brukar jag till att börja med ofta haka upp mig på ord jag inte förstår, för att sedan strunta i det och bara läsa på. Sammanhanget gör ju att jag ändå förstår vad som menas, även om jag inte begriper alla ords betydelse. Ibland kan det dock bli knöligt när jag känner att det är så många ord som jag inte förstår så jag inte ens begriper sammanhanget. Men om jag slår upp ett par ord brukar knuten ofta lösas ganska fort och jag hittar flytet.

Det är nog dags att börja ta upp engelskan igen känner jag...

Läser ni böcker på engelska, eller på något annat språk?

3 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Jag pratar galant men läser helst inte böcker på engelska, får inte alls samma känsla .

Anonym sa...

Det var ett tag sedan som jag läste på engelska. Jag har en bok som väntar av Maeve Binchey men det har varit så många andra böcker som kommit emellan :-). Men jag tror att det är bra att upprätthålla språket genom att läsa och se filmer på engelska.
Kul med besök från USA! Det blir bra träning :).

Anneli Stålberg sa...

Jag försöker läsa böcker på engelska så ofta som möjligt. Det känns som om man får träna språket väldigt bra då.
Krya på dig!
Kram!