måndag 15 oktober 2012

Nostalgi, drömmar och ekorrhjul

Idag har jag en sådan där dag när jag undrar vad jag egentligen vill göra när jag blir stor... Jag är 46 men det känns som om livet bara springer ifrån mig. Jag har massor av idéer och tankar på saker jag vill göra, men jag vet inte hur jag ska realisera dem. Bland annat vill jag designa kläder (Project runway är ju förstås mitt favvoprogram). Jag har ritat kläder sedan jag var liten och jag sydde även en del när jag var tonåring. Jag har en uppritad kollektion någonstans i en låda och en annan kollektion i huvudet, men jag vet verkligen inte hur jag ska gå vidare. Dessutom känner jag mig lite för gammal för att bli modedesigner... Suck. Ibland önskar jag att jag kunde skruva tillbaka tiden 10-15 år så jag hinner komma ikapp med det jag vill göra. Men det går ju inte...

Det är mycket på jobbet nu, och då menar jag MYCKET. Kaos är ett understatement. Det känns tungt att gå till jobbet just nu och det tär på mig. Inte konstigt att kroppen reagerar med extrem trötthet och en förkylning som vägrar gå över.

Håhåjaja. Nåja, bara att återgå till ekorrhjulet och sätta sig och rätta prov och planera lektioner och drömma om att jag gör andra saker. Drömma kostar ju inget.

Måndagens nostalgilåt: Irene Cara. Den här låten är för mig sommaren 1983 (1984?) i vårt hus i Spanien. Då stod jag framför spegeln och mimade till den här sången på kvällarna när mamma och syrran lagt sig (så de inte skulle komma på mig när jag stod och mimade framför spegeln i hallen). Då levde jag i en dröm att bli sångerska... Tyvärr blev den drömmen aldrig sann. Heller...

10 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Jag drömde också om att bli designer. Så jag tog tag i det hela, gick en mönsterkonstruktionskurs och sydde upp en liten kollektion., Fotade och fixade webbsida. Sedan inget mer. Jag flyttade visserligen i samma veva, men jag tror att det liksom räckte för mig, att ha prövat såpass långt. Kanske kan en kvällskurs i mönsterkonstruktion vara första steget även för dig? Ibland räcker det att bara pröva, och om du får blodad tand så är det också bra. :)

Hanna Lans sa...

Herregud, var tvungen att googla min webbsida (från år 2006)för att se om den fanns kvar, och det gjorde den! www.hannasofia.com

Åsa Hellberg sa...

46? Det är inte möjligt?

Ninas skrivarlya sa...

Hanna: har faktiskt tänkt gå just en sådan kurs, men inte kommit till skott ännu... Orken tryter... Vilka härliga kläder du gjorde! Riktigt vackra! Du ska inte ta upp det igen?

Åsa: Jo. Faktiskt...

Hanna Lans sa...

Nej, det ska jag inte. Jag syr inte så gärna, tycker det är ganska tråkigt. Själva designandet är dock kul!

Kati sa...

Jag vet hur det känns. Jag tror vi alla bär på ouppfyllda drömmar och ältar saker vi borde ha gjort annorlunda, val vi gjort som vi skulle vilja göra om. Kanske kan du fokusera på ett par av de drömmar som du faktiskt KAN förverkliga i nuläget? De mest realistiska. Skrivandet är en av dem, har jag förstått. Finns det fler som inte kräver en resa tillbaka i tiden utan som är här och nu? Ifall du gör ditt bästa för att förverkliga de drömmar du har IDAG kanske det kan kompensera för de där sakerna du önskar du hade gjort DÅ. Kram Katarina

Ebba Range sa...

Ojj - jag förstår att du är trött, men det har inget med åldern som så att göra - mer omständigheter i livet ... vet att du haft det tufft.
Var glad att du pluggat och uppnått ditt mål:) Men det kan ju hända att det inte var riktigt rätt i slutändan.
Jag är 15 år äldre än du och jag har hunnit med väldigt mycket de senaste åren. Du skulle bara veta :) Mitt mål var att skriva ... det var en total omöjlighet under 25 år ... nu är mitt mål att bli utgiven (ja, du vet ...)
För mig låter det bara bra att du har fortsatta mål o drömmar ... skit i åldern - den betyder inget :)

Joanna Björkqvist sa...

Tid kan vara ett bekymmer för hur hittar man tiden? Men åldern är inget bekymmer!

Min käre make vann SM i Speed vindsurfing för någon vecka sedan och han är helt övertygad om att allt handlar om mindset. Bestäm dig! (Maken är alltså nyss fyllda 48 och tävlar inte i någon specialklass utan med alla andra...)

Kram och go, go!

Ninas skrivarlya sa...

Hanna: Jag förstår det och håller med. Designandet är det roligaste. :)

Kati: Kloka du. Jo, författandet är min allra högsta dröm förstås, men jag vill även kunna göra andra saker i mitt liv också. Jag ska nog ta en sak i taget tror jag och acceptera att jag inte kan göra allt... :)
Kram

Ebba: Du har helt rätt. Klart jag ska skita i åldern. :) Och det kan nog vara som du säger också att det jag pluggat till kanske inte var 100% rätt ändå... Jag genomfars av tvivel då och då, men än så länge är det ok.
Kram

Joanna: Mindset ska jag nog öva på lite mer. :)
Kram och tack.

Andra intryck sa...

Fortsätt drömma, sätt upp mål och gör lite i taget. Skriv upp alla drömmar, stora som pyttesmå, när du tittar tillbaka på listan om några år ska du se att du uppnått mer än du trott!
Hoppas det blir bättre på jobbet snart, förstår att det tar mycket av din energi...