torsdag 31 januari 2013

Body worlds

Idag var jag med min trea på en utställning som heter Body worlds som finns nu på Tom Tits experiment i Södertälje. Herregud vilken utställning! Det är kroppar som är donerade just för att ställas ut så vi kan få lära oss hur man ser ut inuti. Det är alltså riktiga kroppar som har bevarats med en speciell teknik som kallas "plastinering", vilket kort innebär att man konserverar kroppen med plast. De berättade att kropparna visas ett visst antal år, och sedan kremeras de och begravs som vanligt så anhöriga kan få en begravning och ett avslut också. Det känns rätt läskigt att gå där och se på riktiga människor, men samtidigt så oerhört spännande. Jag jobbar ju som vårdlärare och tycker att jag har bra koll på kroppen, men jag fick faktiskt lära mig en hel del nya saker idag.

Det jag tycker var mest fascinerande var att se fostrets utveckling fr.o.m. graviditetsvecka 5 och fram till v 36, och att jämföra friska lungor med lungor hos en rökare. Det var skrämmande att se hur svarta de är. Hu!

Det som var läskigast tycker jag var att på flera kroppar hade de ögon. Förmodligen så är det inte de riktiga ögonen, för jag har svårt att se hur man kan bevara ögonfärgen, men det kändes otäckt ändå att se in i en död persons ögon. Jag rös mer än en gång...

Som sagt, en riktigt bra utställning om hur vi ser ut under huden. Man fick inte fota därinne av respekt för de döda, så jag har dessvärre inga foton, men HÄR finns en hemsida där man kan se lite bilder.

Om ni bor i närheten, åk dit och titta! Utställningen slutar på söndag. Skynda!

3 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Kanske inte så makabert som det låter, ändå:)

Hanna Lans sa...

Var det den som var i USA för några år sedan, "The bodies"? Har för mig att de kropparna kom från ett fängelse i Asien ...

Ninas skrivarlya sa...

Åsa: Nej det var ju inte det trots allt. :)

Hanna: De här kropparna kommer från människor som frivilligt donerat dem till Body Worlds. Det kanske finns en liknande utställning?