fredag 25 januari 2013

Förändrad-förvandlad-förädlad av Helena Milton

Fina Helena Milton hade jag den äran att få träffa i höstas på Simonas release, och nu har hon gett ut sin bok Förändrad-förvandlad-förädlad själv. Det är modigt gjort. Mycket vacker är den, jag tilltalas verkligen av framsidan. Jag hade med mig boken till Teneriffa i julas, och jag började läsa den sista dagen där (hade en annan bok som jag skulle avsluta först). Sedan har jag läst den i små portioner och nu är den slut.

Handling (kopierad från adlibris.se): Efter ett destruktivt liv och ett antal tillfälliga förbindelser träffar Erland Cecilia på en fest. De inleder så småningom en relation. Efter att ha varit ett par i drygt två års tid börjar Erland känna sig alltmer frustrerad. Det beror dels på det långa avståndet dem emellan men även på grund av att han känner sig styrd i relationen. Han avslutar relationen med Cecilia vilket får henne att inse att Erland har rätt när han säger att det mesta har skett på hennes villkor. Kommer Erland hitta sig själv och kommer han att finna kärleken igen?

Mitt omdöme: Det här är en jättebra debut från Helena. Jag gillar berättelsen, trots att det inte är så mycket dialog i den (jag gillar dialoger...) och den är lätt att ta till sig. Det som jag upplevde som lite tyngre var att kapitlen var väldigt långa. För egen del hade jag önskat lite kortare kapitel så den blir mer lättläst. Förutom det så är det en jättefin berättelse om Erland, och jag vill gärna läsa mer av Helena.

Betyg: 4,5 av 5

Inga kommentarer: