fredag 24 maj 2013

Hälsan framför allt

Jag har insett att jag inte är dödlig och har börjat jobba med min övervikt. Hittills är det rätt jobbigt bra. Att äta mindre portioner är svårt för mig som älskar mat, men det är ju tyvärr nödvändigt. Dessutom kör jag en egen variant av LCHF där jag inte äter massor med fett, utan mer lowcarb bara eftersom jag mår så mycket bättre av det. Min mage hurrar och jublar över lågkolhydratkosten. Dock äter jag lite frukt varje dag, så helt utan kolhydrater är jag inte. Jag skippar bara bröd, pasta, ris och sånt. Och jag mår kanon av det.

Men jag behöver ju även träna (suck), och jag har en Zumba-skiva till kinecten där jag kör en stund och svettas hur mycket som helst. Så idag blev det 30 min Zumba och 30 min träning med mitt träningsband där jag körde armar och ben och mage.

Jag har faktiskt gått ner 3 kg på ca en månad och det är faktiskt lagom takt (även om jag gärna vill bli av med resten av kilona på en gång... tålamod? Jag? *hosthost*). På lång sikt är det bra med en långsam viktnedgång, för om man går ner i vikt för snabbt så är det vätska man förlorar, inte fett.

Så nu när jag eftersvettats klart kan jag ta och duscha och sedan blir det en kopp kaffe.

8 kommentarer:

Spader Madame sa...

Heja! Keep on och långsamt är bra!

Ninas skrivarlya sa...

Spader M: Ja det är ju det har jag förstått efter x antal år. ;) Bättre sent än aldrig... ;)

Annika Estassy sa...

Bra jobbat och kämpa vidare!

Åsa Hellberg sa...

Grattis! Och jag håller med om det där med magen, den är i finfin form när man skippar kolisarna (som jag äter på helger numera)

Anonym sa...

Åh, vad du är duktig Nina! Hurra för dig. Det går ju strålande låter det som och visst är det så att det är både ändring av kost och utökad motion/träning som ger resultat. LYCKA TILL med fortsättningen. Du fixar det galant.

Thuniis sa...

Jag och M kör på små portioner men ofta, träning är inget jag har problem med för jag älskar de! Men kämpa på de kommer ge resultat efter allt slit sen. Långsamt är bra, annars är ju risken att de blir jojo och de har jag fått nog av.

Heja heja ha så kul i cypern <3

Thuniis sa...

Jag och M kör på små portioner men ofta, träning är inget jag har problem med för jag älskar de! Men kämpa på de kommer ge resultat efter allt slit sen. Långsamt är bra, annars är ju risken att de blir jojo och de har jag fått nog av.

Heja heja ha så kul i cypern <3

Frida sa...

Heja dig!