fredag 31 maj 2013

Slutet på terminen

Idag är jag ledig. Thank God! Jag skulle aldrig klara av mitt jobb utan de här lediga dagarna. Eller jo, klart jag skulle klara av det, men jag skulle vara betydligt mer sliten. Fredagar är mitt vattenhål, mitt andrum. Barnen i skolan, maken på jobbet. Lugnt och tyst hemma. Har oftast inte ens musik på, jag vill bara ha tyst och skönt. Så livgivande.

Livgivande, för de här sista dagarna på terminen är gräsliga. Ni som själva jobbar i skolan nickar medhållande och vet vad jag pratar om. Ni andra, föreställ er bara den värsta av arbetsdagar, och föreställ er ha den i typ 2 månader. Då vet ni på ett ungefär. ;)

Elever som suttit och slöat och ägnat sig åt att pilla i naveln under ett år, kommer nu under de sista skälvande veckorna på att de faktiskt riskerar att få underkänt (trots tidigare skriftliga IG-/F-varningar). DÅ vaknar de till och kräver envist och högljutt att få typ en miljard uppgifter som de självklart ska hinna göra. Det roliga är att många klarar faktiskt av det också. Ibland på ett hår, men ibland med den äran. Självklart ska jag hinna rätta de där miljarder uppgifterna också, helst INNAN de hunnit göra dem. Jag hinner knappt få dem i handen förrän de frågar om vilket betyg de får. Och för att göra saken än värre så fungerade varken nätet eller skrivarna igår när det var som mest att göra. Då kan man bryta ihop för mindre.

Men de här underbara ungarna. Vad gjorde jag utan dem? Ibland är jag superless, men dagar som igår när jag hade mina tvåor, det är då man får lön för mödan. De har avslutning idag, och eftersom jag inte är där idag så sade jag glad sommar igår. När de skulle gå ut ur klassrummet backade de tillbaka och gav mig en stor gruppkram. Hela klassen. Jag började nästan gråta. Det är de där tillfällena man lever för. När man inser att man gör något bra.

Men jag vill ändå ha sommarlov nu.

2 kommentarer:

Agneta sa...

Vilket jobb ni gör!!!
Min syster är lärare (högstadiet) och hon svettas och sliter sitt hår så här års ... Hon, och alla andra lärare, är väl värda ett långt sommarlov!

Andra intryck sa...

Det låter härligt med lediga fredagar! Man behöver den där egentiden.
Ni gör ett fantastiskt arbete och borde få mycket mer cred för det!