måndag 12 augusti 2013

De skandalösa av Simona Ahrnstedt

Sådärja. Nu har jag frossat ett tag i Simonas senaste bok De skandalösa. Det är den tredje boken om slottet Wadenstierna, och hennes tidigare böcker Överenskommelser utspelar sig under 1880 och Betvingade under mitten av 1300-talet.

Handling (kopierad från adlibris.se):
Året är 1685, barockens och stormaktens tid. Platsen är Wadenstierna, Sveriges mest praktfulla slott. Den syndigt attraktive greve Gabriel Gripklo har återvänt till hemlandet efter många år till havs. Med sig har han det svartaste av rykten. Det sägs att han inte har några skrupler vare sig det gäller sex, kvinnor eller andra nöjen. Nu letar han efter en hustru.

Fröken Magdalena Swärd är den eviga ungmön. Bildad men utblottad. Bedragen, skandaliserad och på ruinens brant tvingas hon att acceptera en anställning som sällskapsdam åt en ung friherrinna som planerar att snärja greven.

Med sin vassa tunga och strikta klädsel står Magdalena för allt som Gabriel ogillar hos kvinnor. Den dekadente greven representerar i sin tur allt det hon föraktar hos män. Men en avslöjad hemlighet, ett nattligt möte och ett galet vad leder till en passionerad och allt mer skandalös romans.

Mitt omdöme:
Simona har gjort det igen! En ljuvlig bok att grotta ner sig i, i soffhörnet med lite choklad nära till hands och maken och barnen som är inlåsta någonstans så jag får sitta i fred. Det ångar om sidorna, och jag bläddrar frenetiskt för att få veta mer. Nu är ju romance en genre som har ett givet slut, men man läser ändå för det händer hela tiden saker som driver berättelsen framåt. För det är Simona riktigt bra på; att skriva med driv. Hon är påläst och det märks att hon gjort en hel del research för att få till rätt känsla så man känner att man är där. För jag ÄR där.

Det enda som gjorde mig lite besviken var scenen med Nora och Venus i tornrummet. Det blev ett lite väl abrupt slut på den. Jag ville ju få mer smaskiga detaljer...

Tack Simona för ytterligare en läsupplevelse, och tack Damm förlag för boken!

Betyg:
4,5 av 5

Inga kommentarer: